hannasmathorna

Direktlänk till inlägg 26 januari 2015

viktväktarnas minestronesoppa

Av Hanna Holmberg - 26 januari 2015 20:24

Hej!
De här är ett gammalt viktväktarrecept på minestronesoppa som jag är uppväxt med.
Farmor har gjort det till mig och mina kusiner i alla tider och vi alla älskar de!
En av mina favoriträtter. :)

500g köttfärs
4-5 morötter
3 vitlöksklyftor
2 msk kantarellfond
3 köttbuljongtärningar
1/2 purjolök
1 gul lök
2 msk tomatpuré
Grillkrydda
Paprikapulver
1.5-2L vatten
Pasta fidelini

Smält margarin i en stor gryta (ska rymma ca 2.5L) Pressa i vitlöken och bryn ett tag, häll i köttfärsen och stek tills den är färdig.
Riv morötter och lök grovt och strimla purjon. Bryn allt tillsammans med köttfärsen och krydda med grillkrydda och paprikapulver sen tomatpurén. Häll i vattnet och låt koka upp, häll i fonden och även buljongtärningarna och krydda lite extra efter smak, låt koka i ca 15 minuter så morötterna blir mjuka, och häll sen i pastan.
Koka i 2-3 minuter tills pastan är klar.

Servera med en ostsmörgås.
Idag hade vi barkis. :)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Hanna Holmberg - 4 februari 2015 20:03


Till 6 personer (2 tortillas var) 4dl naturell creme fraiche 500g kycklingfile Paprikapulver Vitlökspulver Lite tacokrydda Lökpulver Grillkrydda 1 brev fahjitakrydda 2pkt stora tortillas, 6pack 2dl valfri riven ost 1 påse riven kvibille pr...

Av Hanna Holmberg - 3 februari 2015 19:52


500 g broccoli 800 g falukorv Ostsås: 3-4msk margarin 5dl riven ost 3-4msk vetemjöl 7dl mjölk Paprikapulver Grillkrydda Lökpul
ver Vitlökspulver 1 köttbuljongtärning Sätt ugnen på 250ºC. Skär broccolin i mindre bitar. Koka upp vatte...

Av Hanna Holmberg - 2 februari 2015 20:55


500g köttfärs 1 frp krossade tomater m vitlök 1 gul lök, finhackad 1 morot, grovt riven 1/2 paprika, tärnad 1 msk chilisås 3 köttbuljongtäringar 5-7dl vatten Grillkrydda 2 vitlöksklyftor, pressade Liite curry Paprikapulver Aromat F...

Av Hanna Holmberg - 1 februari 2015 21:02

Hej på er Här är den kommande veckans matschema måndag spaghetti och köttfärssås Lagas av mig tisdag korvgratäng med broccoli & ris Lagas av mig onsdag fahjitakycklingtortillas i ugn Lagas av mig torsdag fiskpinnar (kyckling till mig) m...

Ovido - Quiz & Flashcards